Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet hälsa ska syfta till att eleverna
utvecklar kunskaper om människors hälsa och om olika former av hälsofrämjande
arbete. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om folkhälsopolitiska
mål och folkhälsoarbetets framväxt, innehåll och vad som styr detta.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta
hälsofrämjande utifrån ett salutogent förhållningssätt vilket innebär att
förstärka det friska och se människan som en resurs för eget välbefinnande.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om
arbetsmiljö och hur goda arbetsförhållanden kan skapas. De ska dessutom ges
möjlighet att utveckla insikt om den egna livsstilen och förmåga att utföra
handlingar för ett ökat välbefinnande och en positiv självbild.
Problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i
undervisningen. Genom fältstudier och genom att medverka i olika verksamheter
ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sociala och
pedagogiska sammanhang. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och
diskutera centrala begrepp och egna och andras handlingar och attityder. I
undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att
kritiskt söka, bearbeta, värdera och använda information från olika källor.
Undervisningen i ämnet hälsa ska ge
eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om människors hälsa samt
om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor och vilka konsekvenser de får
för hälsan.
2. Kunskaper om folkhälsoarbete och
olika former av hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt deras
hälsoeffekter.
- Förmåga att använda begrepp och
teorier inom hälsoområdet.
- Förmåga att arbeta utifrån
lagar och andra bestämmelser som styr hälsoarbetet. Förmåga att arbeta med
hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet samt på ett yrkesetiskt sätt.
- Färdigheter i att planera,
genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande
arbete, metoder och aktiviteter samt undersökningar på individ-, grupp-
och samhällsnivå.
- Förmåga att diskutera egna och
andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsofrämjande arbete.
- Förmåga att kommunicera,
samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika
situationer.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors
hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och
aspekter. Eleven ger också exempel på faktorer som påverkar människors hälsa.
Dessutom beskriver eleven översiktligt folkhälsoarbete
och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå. I
beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala
begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven redogör översiktligt för
olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar med viss säkerhet utgångspunkt i dessa i sitt
arbete.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med
andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål. Utifrån planeringen
genomför eleven uppgifterna och aktiviteternamed viss säkerhet. I
arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet information
från olika källor samt värderar dem med enkla omdömen.
Eleven utvärderar uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen
utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa
lösningar och föreslår vid behov förbättringar. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda
uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta
begrepp.
Eleven diskuterar översiktligt egna
och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar
respekt för andras åsikter. Eleven interagerar, samt kommunicerar med viss säkerhet, i
samarbete och möten med människor.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till
övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors
hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och
aspekter. Eleven ger också exempel på faktorer som påverkar människors hälsa.
Dessutom beskriver eleven utförligt folkhälsoarbete
och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå. I
beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala
begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven redogör utförligt för
olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar med viss säkerhet utgångspunkt i dessa i sitt
arbete.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med
andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål. Utifrån planeringen
genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna med viss säkerhet. Eleven diskuterar utförligt sin
egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget
handlande. I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet information från olika
källor samt värderar dem med nyanserade omdömen.
Eleven utvärderar uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen
utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa
lösningar och föreslår vid behov förbättringar. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda
uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta
begrepp.
Eleven diskuterar utförligt egna
och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar
respekt för andras åsikter. Eleven interagerar, samt kommunicerar med viss säkerhet, i
samarbete och möten med människor.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors hälsa, hälsorelaterade
levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter. Eleven ger också
exempel på faktorer som påverkar människors hälsa. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat folkhälsoarbete och
hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå. I
beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala
begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband
och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för
olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar med säkerhet utgångspunkt i dessa i sitt
arbete.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med
andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål. I planeringen identifierar
eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet.
Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna med viss säkerhet samt anpassar
vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och
nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det
vid sitt eget handlande. I arbetet söker och bearbetar eleven med säkerhet information från olika
källor samt värderar dem med nyanserade omdömen.
Eleven utvärderar uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen
utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga
alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. Dessutom gör eleven
en noggrann och utförlig dokumentation
av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder,
värderingar och handlingar. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar
respekt för andras åsikter. Eleven interagerar, samt kommunicerar med säkerhet, i
samarbete och möten med människor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar